کاوشی در علوم و فناوری روز

KAVOSH
  • ۰
  • ۰

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در حاشیه دریای کاسپین قرار دارد. باکو نه تنها وسیع ترین شهر کشور آذربایجان، که بزرگ ترین شهر منطقه قفقاز است و امروزه به سبب ویژگی هایی مانند بافت اروپایی و پیشرفت قابل توجهش، به قطب گردشگری آذربایجان بدل شده است. این شهر همچنین مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی جمهوری آذربایجان محسوب می شود و بنابراین اهمیتی دو چندان دارد. 

شهر باکو جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر را در خود جای داده و از لحاظ تقسیمات شهری به 12 بخش تقسیم می شود. مرکز این شهر، میدان فواره یا (Fəvvarələr Meydanı) است که در اطراف با انبوهی از پاساژها، مغازه ها، رستوران ها و ... احاطه می شود. از خیابان های مهم شهر نیز می توان به خیابان نظامی (Nizami Street) اشاره کرد که در واقع پیاده رویی بزرگ و عریض است، بوتیک ها و فروشگاه های مختلفی داشته و محبوبیت بسیاری در نزد باکونشنینان و گردشگران دارد.

 

جاهای دیدنی باکو؛ جاذبه‌هایی که دیدن‌شان آرزوی هر گردشگری است

باکو، پایتخت زیبای آذربایجان، مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی مدرن و تاریخی را در کنار هم دارد؛ از برج‌های سربه‌فلک‌کشیده تا حمام‌های قدیمی که هنوز هم کار می‌کنند. درادامه، مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

- قلعه‌ی دختر (Maiden’s Tower)

در مرکز منطقه‌ی ایچری شهر، که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به‌ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد. این برج که برج دختر یا قلعه‌ی دختر نام دارد، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج، نمادی از محله‌ی قدیمی شهر است. یکی از نکات عجیب درمورد این برج این است که دانشمندان و متخصصان از اهداف ساخت برج اطلاعات دقیقی ندارند و به اطمینان کامل نرسیده‌اند.

 

- ایچری شهر (Icheri Sheher) بافت قدیم شهر باکو

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر باکو که حتما گردشگران این شهر برای بازدید از آن وقت می‌گذارند، ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است. مثل سایر مناطق تاریخی دنیا، این منطقه‌ی تاریخی نیز موردتوجه ویژه‌ی گردشگران قرار دارد. این مرکز تاریخی را با نام ارگ باکو هم می‌شناسند. قلعه‌ی دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه‌ی مراد در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ی تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد.

-  برج‌های شعله

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به‌شکل شعله‌ی آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود. رنگ نورپردازی‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است.

- بلوار باکو

بلوار باکو به طول ۳/۵ کیلومتر در کنار دریای خزر امتداد یافته است. این بلوار از میدان آزادی تا میدان پرچم در سمت غرب ادامه دارد. علاوه‌بر مناظر دیدنی، این گردشگاه، دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است؛ ازجمله پارک شهر، ونیز کوچک، چرخ‌وفلک چشم باکو و چندین کافه و رستوران. در مسیر عبور از این گردشگاه، از دالگا پلازا (DALGA Plaza) و مرکز خرید کاسپین واترفرانت عبور خواهید کرد. بعد از غروب آفتاب، این منطقه پر از خانواده‌های جوانی می‌شود که تفریح می‌کنند.

- چشم باکو

یکی از جدیدترین جاذبه‌هایی که به بلوار باکو اضافه شده، چرخ‌وفلک بزرگ چشم باکو است که شبیه آن در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. ارتفاع چشم باکو به ۶۰ متر می‌رسد و دور زدن کامل آن، سی دقیقه طول می‌کشد. هزینه‌ی ورودی آن نسبت‌به بسیاری از چرخ‌و‌فلک‌های دنیا مثلا چشم لندن، بسیار اندک است. این هزینه تقریبا سه دلار است و این قیمت برای سوار شدن به چرخ‌و‌فلک در هر ساعتی از شبانه‌روز، چه شب چه روز، ثابت است.

- کاخ شروان‌شاهان

کاخ شروان‌شاهان، متعلق به قرن پانزدهم میلادی و یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این کاخ در ایچری‌ شهر واقع شده و بعد از اینکه پایتخت به باکو انتقال یافت، ساخته شده است. شیروان، از اعرابی بودند که بر بخش‌هایی از آذربایجان امروزی بین قرن‌های نهم تا شانزدهم میلادی فرمانروایی می‌کردند. هنگام بازدید از این مجموعه، از کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره، سردابه و حمام دیدن کنید. بعد از چند قرن بی‌توجهی، این مجموعه‌ی تاریخی با مرمت‌های فراوان، حفظ و نگهداری شده و تصویر آن روی یکی از اسکناس‌های آذربایجان ثبت شده است.

 

- موزه‌ی ادبیات نظامی گنجوی

این موزه در ساختمانی زیبا در نزدیکی میدان فواره قرار دارد و گرامیداشتی برای شاعر بزرگ پارسی‌گوی است. این شاعر گرچه در غرب به‌اندازه‌ی بسیاری از شاعران دیگر شناخته شده نیست، ولی غیر از آذربایجان و ایران در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله تاجیکستان و افغانستان شهرت دارد. این شاعر را پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی می‌دانند. ترجمه‌ی اشعار نظامی شاید برای کسانی که فارسی‌زبان نیستند کمی سخت و غیرممکن باشد؛ از این‌رو، بازدید از این موزه، می‌تواند افراد زیادی را با اندیشه‌ها و آثار این شاعر بزرگ آشنا کند.

- موزه‌ی فرش

این موزه در بنایی بزرگ و زیبا قرار دارد که طراحی آن بسیار جالب است. این بنا به‌شکل فرشی لوله‌شده طراحی شده است. البته این موزه به‌غیر از فرش، بخش‌های مختلفی هم دارد؛ مثلا لباس‌های سنتی مناطق مختلف آذربایجان که هنوز هم اهالی آن منطقه، این لباس‌ها را برای بعضی از رویدادهای خاص مثل شرکت در مراسم عروسی می‌پوشند، در این موزه به‌نمایش درآمده است.

- مرکز فرهنگی حیدر علیف

این بنای سفیدرنگ و منحنی‌شکل، برای رئیس‌جمهوری سابق آذربایجان ساخته شده و میزبان نمایشگاه‌های هنری متعدد است. خود بنا به‌تنهایی ازنظر معماری بسیار جالب است و حتی بیشتر از نمایشگاه‌های داخل آن، توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. با مترو از بافت قدیم شهر باکو به‌راحتی می‌توانید به این مرکز سر بزنید. پارکی که در نزدیکی این مرکز وجود دارد، با وجود تندیس‌های جالب و رنگارنگ از حلزون و خرگوش، جای خوبی برای عکس انداختن و گشت‌و‌گذار است.

- حمام‌های قدیمی

تعدادی از حمام‌های تاریخی شهر باکو که در بافت تاریخی شهر قرار دارند، هنوز هم فعالیت می‌کنند. ازجمله حمام Mehellesi که قدیمی‌ترین حمام شهر است یا حمام Teze Bey که مدرن‌تر است و چندین نوع حمام دارد که می‌توانید بین آنها انتخاب کنید. 

- معبد آتشگاه

این معبد باستانی زرتشتی، به‌خاطر شعله‌های دائمی‌اش، مکانی بسیار مقدس بوده است. این شعله‌های دائمی از گازی که در زیر زمین جریان داشته، نشئت می‌گرفته است.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی